Vrtići bez granica za najbolji početak u životu

Mnoga deca iz romskih porodica ne pohađaju predškolsko obrazovanje. U uzrastu do 5,5 godina, tek svako dvadeseto dete ide u vrtić, Albena je jedna od njih.

Guy De Launey
Albena
UNICEF Srbija/2015/Shubuckl
09 Jul 2015

Albena je pravi primer deteta koje pohađa vrtić. Sjajnih očiju, širokog osmeha, šestogodišnja devojčica koju je lako nasmejati, veselo sledi sva uputstva vaspitačice.

Očigledno je da se dobro slaže sa svojim drugarima i drugaricama, posvećujući posebnu pažnju Milici, povučenoj devojčici koja je ponekad jako uzbuđena zbog aktivnosti u kojima učestvuje u vrtiću.

Ali Albena je primer i na drugi način. Ona potiče iz romske zajednice iz Sremčice, naselja koje je smešteno na brdima oko Beograda i pripada gradskoj opštini Čukarica.

Mnoga deca iz romskih porodica ne pohađaju predškolsko obrazovanje. U uzrastu do 5,5 godina, tek svako dvadeseto dete ide u vrtić.

UNICEF Srbija

Doživotno učenje

Ovo je statistika koju treba promeniti. Predškolsko obrazovanje može biti od vitalnog značaja za srećnu i prosperitetnu budućnost.

Ono čini osnovu doživotnog učenja: deca koja idu u vrtić imaju veće šanse da ostanu duže u procesu obrazovanja, što može doprineti „izvlačenju” porodice iz siromaštva.

Međutim, verovatnoća da će uključiti decu u vrtić je najmanja za najsiromašnije porodice, uključujući romske.

Postoje brojni razlozi za to, a među njima su i geografska i socijalna izolovanost.

Nedostatak sredstava takođe igra određenu ulogu – kao i nespremnost romskih porodica da se izbore sa birokratijom koja im može izgledati nejasna ili čak neprijateljski raspoložena prema njima.

Albena
UNICEF Srbija/2015/Shubuckl

Otvaranje mesta za decu i unapređenje kvaliteta

Zato UNICEF podržava projekat „Vrtići bez granica” u saradnji sa Vladom Republike Srbije, akademskim institucijama, opštinama i partnerima iz nevladinog sektora, kao i Švajcarskom agencijom za razvoj i saradnju.

Albena se dobro slaže sa svojim drugarima i drugaricama, posvećujući posebnu pažnju Milici, povučenoj devojčici koja je ponekad jako uzbuđena zbog aktivnosti u kojima učestvuje u vrtiću.

Projekat omogućava otvaranje mesta za decu – posebno za decu iz socijalno ugroženih sredina – i poboljšava kvalitet predškolskog vaspitanja i obrazovanja u svim aspektima.

Albena pohađa predškolski program u vrtiću Gorica, koji se organizuje u okviru projekta „Vrtići bez granica”.

Među njenim drugarima i drugaricama su i druga deca koja bi inače propustila ovu važnu fazu svog obrazovanja – ne samo deca iz etničkih manjinskih zajednica, već i deca sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, kao i druga deca iz komšiluka.


Izgubljena šansa

Prema zakonima Srbije, sistem daje prednost deci iz osetljivih grupa, kao i deci iz porodica u kojima su oba roditelja zaposlena. Međutim, u praksi nedostatak sredstava na lokalnom nivou i potražnja od strane zaposlenih roditelja mogu ugroziti sistem.

To ima za posledicu isključivanje velikog dela stanovništva.

Kao rezultat toga, samo polovina dece u Srbiji mogu naći mesto u predškolskim ustanovama, što je daleko ispod broja dece obuhvaćene predškolskim obrazovanjem u većini zemalja Evropske unije – grupi zemalja sa kojom Srbija pregovara o pridruživanju.

„Predškolsko vaspitanje i obrazovanje omogućava deci da zadovolje svoje osnovne potrebe, kao što je potreba za druženjem.”

Sve se svodi na ogromnu izgubljenu šansu – naročito ako su sve vaspitačice u Srbiji tako dobre kao što je Nevenka Vukolić.

Rukovoditeljka predškolske ustanove Gorica ima praktičan pristup i vodi Albeninu grupu sa toliko entuzijazma da prosto sija od uzbuđenja posle rada sa decom. Ipak, ona tvrdi da se utrošena energija više nego isplati.

„Predškolsko vaspitanje i obrazovanje omogućava deci da zadovolje svoje osnovne potrebe, kao što je potreba za druženjem”, tvrdi ona. „Za decu koja pohađaju grupe u okviru projekta „Vrtići bez granica“, ovo je prvi put da se susreću sa predškolskom ustanovom – i sada mogu da upoznaju svoje vršnjake i da se prilagode obrazovnom sistemu. Sve ovo je veoma podsticajno i stimuliše njihov razvoj.”


Promovisanje vrtića

Nevenka napominje da su „Vrtići bez granica“ tu kako bi deca iz osetljivih grupa imala koristi.

„Imali smo dobre rezultate u promovisanju „Vrtića bez granica“ među ovim porodicama – želimo da im poručimo da su njihova deca dobrodošla. Takođe sarađujemo sa zdravstvenim i socijalnim centrima kako bismo utvrdili koju bismo decu mogli da uključimo u predškolsko obrazovanje, uključujući romsku decu i decu sa smetnjama u razvoju i invaliditetom. Oni imaju naročito velike koristi od druženja”.


Zalaganje unutar zajednice

Međutim, nije samo na vrtićima da promovišu značaj predškolskog obrazovanja. Možda je čak i važnije da članovi lokalnih zajednica, čija bi deca mogla imati najveću korist, upravo budu zagovornici predškolskog obrazovanja i vaspitanja.

U Albeninom slučaju to nije problem. Kada se vrati kući u svoje romsko naselje, njena majka, Gunaj Kasumi, rado govori o značaju obrazovanja.

Deli svoj entuzijazam sa širom porodicom i komšijama – takođe sarađuje sa lokalnim vlastima u cilju poboljšanja raspoloživosti mesta u predškolskim ustanovama.

Ja sam završila srednju školu,” objašnjava Gunaj.

„Zalažem se da sva deca iz mog komšiluka učestvuju u projektu Vrtići bez granica – naročito romska deca”, kaže Gunaj.


Topla dobrodošlica

Albena je živi primer toga kakvi se rezultati mogu postići predškolskim obrazovanjem i vaspitanjem – a Gunaj kaže da je oduševljena dobrodošlicom kojom su prihvaćeni Albena i druga romska deca u vrtiću Gorica.

„Veoma sam zadovoljna vaspitačicama. Prihvatile su našu decu kao svoju. Albena je uvek srećna u vrtiću i primetila sam veliku razliku od kada ide u vrtić. Mnogo je naučila, komunikativnija je, društvenija i tečno govori srpski jezik – to je veoma važno.”

 

Albena
Shubuckl

Podizanje svesti

Samo u opštini Čukarica, više od 60 dece pohađa programe koji su osmišljeni u okviru projekta „Vrtići bez granica”.

Slični projekti se sprovode i u drugim delovima Srbije, a UNICEF sa svojim partnerima ulaže napore da poboljša pružanje predškolskog vaspitanja i obrazovanja širom zemlje.

To obuhvata rad na zakonskom okviru, podizanje svesti među ključnim donosiocima odluka o značaju obrazovanja u ranom uzrastu i pružanje pomoći obrazovnim stručnjacima da unaprede svoje veštine.

„Partnerstvo je bilo veoma uspešno i na kraju ćemo imati dobre rezultate,” kaže Dragana Koruga iz Centra za interaktivnu pedagogiju koji je jedan od partnera na projektu.

Rezultati bi trebalo da sadrže smanjenu stopu napuštanja daljeg školovanja u obrazovnom sistemu, bolju socijalnu integraciju manjinskih zajednica i veću buduću dobit za decu koja trenutno uživaju u igranju. Čak i malo obrazovanja u ranom uzrastu može doneti velike rezultate.