Kako do škole društvene brige – pregled nalaza
Studija [1] predstavlja rezultate primene modela za sprečavanje osipanja - šta se postiglo merama prevencije osipanja i reagovanja na školskom nivou. Studija je pokazala da su kreirani mehanizmi delotvorni i da škole imaju i potencijale i kapacitete i adekvatne mehanizme da se uključe u prevenciju prevremenog napuštanja obrazovanja zajedno sa…, Rezultati, 10 pilot škola sa teritorije cele Srbije (škole sa najvećim rizikom od osipanja učenika), uspelo je da značajno smanji osipanje svojih učenika u odnosu na period pre sprovođenja modela. Uspešnost ovih škola sa najtežim uslovima rada ukazuje na to da se ovaj model uspešno može primeniti i u ostalim školama, u kojima nema izazova takvog obima.…, Važni nalazi studije, Osipanje se može desiti u bilo kom periodu školovanja, iako postoje neki periodi kada je osipanje češće. Na odluku učenika da odustane od školovanja mogu da deluju različiti faktori rizika. Nakon prikupljenih podataka napravljena je „tipologija” faktora rizika od osipanja koja prikazuje različite tipove dejstva faktora rizika od osipanja i njihove…, Model za sprečavanje osipanja učenika iz obrazovnog sistema, Sastoji se od tri komponente, gde prvu čini Sistem za ranu identifikaciju i reagovanje koja obuhvata aktivnosti i intervencije na nivou škole ali i zajedničke aktivnosti sa partnerima u okviru lokalne zajednice. U okviru ove komponente: Odeljenske starešine identifikuju učenike pod rizikom od osipanja. Faktori rizika koje procenjuju su:…, Zaključci i preporuke, Dvogodišnja implementacija Modela pokazuje da: je efektivan u sprečavanju osipanja, ali da utiče i na druge važne aspekte školskog funkcionisanja koji se odnose na celu školu. U sebi nosi potencijal za stvaranje participativne, otvorenije i inkluzivnije škole – „škole društvene brige” u kojoj svi nastavnici i učenici imaju razvijenije osećanje…, , Preporuke za obrazovne politike, Primeniti Model za sprečavanje osipanja u svim školama. Da bi pravilno primenjivali Sistem za ranu identifikaciju i reagovanje odeljenske starešine moraju da kontinuirano i redovno procenjuju rizik od osipanja (primenom Instrumenta za identifikaciju učenika pod rizikom od osipanja), bar četiri puta u toku školske godine. Alat razvijen za …, , Preporuke za škole, Smernice za škole - Priručnik za škole za planiranje, sprovođenje i praćenje mera za sprečavanje osipanja učenika. Sistem za ranu identifikaciju i reagovanje, škole mogu lako da ga primene na osnovu prateće obuke i predloženih instrumenata i alata. Instrument za identifikaciju učenika pod rizikom od osipanja trba primenjivati nekoliko puta u…, , Preporuke za lokalne samouprave, Program saradnje sa lokalnom samoupravom može biti dobra polazna osnova za razrađivanje mera na nivou lokalne samouprave i cele zajednice usmerenih na sprečavanje osipanje učenika. Preporučeni sistem za ranu identifikaciju i reagovanje bi mogao da bude komplementaran sa bazama podataka koje vode centri za socijalni rad. Obezbeđivanje prevoza od…