22 Decembar 2021

Kvalitetno i inkluzivno osnovno i srednje obrazovanje

Uvod, Velike zakonodavne reforme u Srbiji iz 2009. godine doprinele su promeni paradigme ka kvalitetnom inkluzivnom obrazovanju koje se zasniva na negovanju individualizovanog pristupa svakom detetu, uz uklanjanje barijera koje utiču na učenje kod dece i prelazak sa medicinskog modela na društveni model invaliditeta. Iako je ostvaren napredak, tokom…, Ciljevi programske oblasti, Cilj UNICEF-a je da budu poštovana prava dečaka i devojčica na kvalitetno inkluzivno obrazovanje, posebno onih koji žive u siromaštvu ili su isključeni. U ovu svrhu nastaviće se sa podrškom osnovnim i srednjim školama te jačanjem inicijalnog obrazovanja i stručnog usavršavanja nastavnika kako bi se omogućilo kvalitetno i inkluzivno obrazovanje…, Cilj iz Programskog dokumenta za Srbiju, Do 2025. godine sva deca uče i razvijaju svoje kompetencije kroz kvalitetno inkluzivno obrazovanje koje doprinosi njihovom blagostanju i podstiče njihovo aktivno učešće u zajednici. UNICEF će raditi na tome da do 2025. godine nastavnici steknu potrebne veštine i praksu za primenu savremenih pedagoških pristupa kvalitetnog inkluzivnog obrazovanja i…, Izazov, Iako je ostvaren napredak u pogledu uključivanja ugrožene dece u obrazovanje, deca sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, deca romske nacionalne pripadnosti, deca niskog socio-ekonomskog statusa i deca koja žive u ruralnim ili udaljenim područjima još uvek se teže uključuju u redovno kvalitetno obrazovanje u odnosu na drugu decu. Situacija se…, Rešenje, UNICEF i njegovi partneri će podržati MPNTR i druge relevantne obrazovne institucije u sledećim oblastima:  Jačanje institucionalnih kapaciteta za razvoj politika, finansiranje, upravljanje, koordinaciju i praćenje kvalitetnog inkluzivnog obrazovanja.  Jačanje kapaciteta nastavnika za primenu savremenih pedagoških praksi.  Reforma sistema stručnog…, Tromesečni newsletter o projektu, newsletter januar-mart 2023 Tromesečni newsletteer projekta "Učimo svi zajedno" za period januar-mart 2023. newsletter april-jun 2023 Tromesečni newsletteer projekta "Učimo svi zajedno" za period april-jun 2023. ucimo svi zajedno informator 3 Treći po redu newsletter projekta "Učimo svi zajedno"
16 Decembar 2019

Kako do škole društvene brige – pregled nalaza

Studija [1] predstavlja rezultate primene modela za sprečavanje osipanja - šta se postiglo merama prevencije osipanja i reagovanja na školskom nivou. Studija je pokazala da su kreirani mehanizmi delotvorni i da škole imaju i potencijale i kapacitete i adekvatne mehanizme da se uključe u prevenciju prevremenog napuštanja obrazovanja zajedno sa…, Rezultati, 10 pilot škola sa teritorije cele Srbije (škole sa najvećim rizikom od osipanja učenika), uspelo je da značajno smanji osipanje svojih učenika u odnosu na period pre sprovođenja  modela. Uspešnost ovih škola sa najtežim uslovima rada ukazuje na to da se ovaj model uspešno može primeniti i u ostalim školama, u kojima nema izazova takvog obima.…, Važni nalazi studije, Osipanje se može desiti u bilo kom periodu školovanja, iako postoje neki periodi kada je osipanje češće. Na odluku učenika da odustane od školovanja mogu da deluju različiti faktori rizika. Nakon prikupljenih podataka napravljena je „tipologija” faktora rizika od osipanja koja prikazuje različite tipove dejstva faktora rizika od osipanja i njihove…, Model za sprečavanje osipanja učenika iz obrazovnog sistema, Sastoji se od tri komponente, gde prvu čini Sistem za ranu identifikaciju i reagovanje koja obuhvata aktivnosti i intervencije na nivou škole ali i zajedničke aktivnosti sa partnerima u okviru lokalne zajednice.  U okviru ove komponente: Odeljenske starešine identifikuju učenike pod rizikom od osipanja. Faktori rizika koje procenjuju su:…, Zaključci i preporuke, Dvogodišnja implementacija Modela pokazuje da: je efektivan u sprečavanju osipanja, ali da utiče i na druge važne aspekte školskog funkcionisanja koji se odnose na celu školu. U sebi nosi potencijal za stvaranje participativne, otvorenije i inkluzivnije škole – „škole društvene brige” u kojoj svi nastavnici i učenici imaju razvijenije osećanje…,  , Preporuke za obrazovne politike, Primeniti Model za sprečavanje osipanja u svim školama.    Da bi pravilno primenjivali Sistem za ranu identifikaciju i reagovanje odeljenske starešine moraju da kontinuirano i redovno procenjuju rizik od osipanja (primenom Instrumenta za identifikaciju učenika pod rizikom od osipanja), bar četiri puta u toku školske godine. Alat razvijen za  …,  , Preporuke za škole, Smernice  za škole - Priručnik za škole za planiranje, sprovođenje i praćenje mera za sprečavanje osipanja učenika.  Sistem za ranu identifikaciju i reagovanje, škole mogu lako da ga primene na osnovu prateće obuke i predloženih instrumenata i alata. Instrument za identifikaciju učenika pod rizikom od osipanja trba primenjivati nekoliko puta u…,  , Preporuke za lokalne samouprave, Program saradnje sa lokalnom samoupravom može biti dobra polazna osnova za razrađivanje mera na nivou lokalne samouprave i cele zajednice usmerenih na sprečavanje osipanje učenika. Preporučeni sistem za ranu identifikaciju i reagovanje bi mogao da bude komplementaran sa bazama podataka koje vode centri za socijalni rad. Obezbeđivanje prevoza od…